Welke aanpassingen ga jij maken in jouw zaak?

Tussen 5 en 11 mei (week 19/20) 2020 hebben 124 professionals in Nederland deelgenomen aan een online vragenlijst van Het Nederlands Kokspanel. We hebben ons panel bevraagd naar de verwachte maatregelen en aanpassingen na de heropening van de horeca.

Graag willen wij deze antwoorden delen en verder toelichten.

Wij hebben ons panel gevraagd: “Welke aanpassingen in de zaak verwacht u te maken?”. Top 5 bevat twee maatregelen met grote impact voor de sector en toeleveranciers. Maar liefst 65% gaat de infrastructuur aanpassen en iets meer dan de helft gaat starten of doorgaan met afhaal.

Gemiddeld is een aanpassing in de infrastructuur het belangrijkste. Binnen de restauratieve sector is het aangegeven van looplijnen op de vloer met 52% een waarschijnlijkere aanpassing dan binnen fastservice (cafetaria’s en lunchrooms) 36%. Hierbij kan je denken aan een goede doorloop bij binnenkomst. Voorkom ophoping van gasten. Gebruik een verschillende route (indien mogelijk) van en naar het toilet, zodat gasten elkaar niet tegenkomen. Gebruik ook een verschillende route (indien mogelijk) om het restaurant binnen te komen en te verlaten. Een groot deel 57% van beide segmenten verwacht de 1,5 meter zichtbaar te maken.

Desinfectiegel verplichten voor gasten is ook een veel genoemde maatregel. Bij binnenkomst kan je alle gasten hun handen laten insmeren met desinfecterende handgel. Zorg wel dat je dat heel schoon houdt, anders is de perceptie van veiligheid meteen weer weg.

Het laatste grote verschil tussen de segmenten de inzet van minder personeel. Binnen restauratief zal een groter deel 57% dat doen t.o.v. 24% binnen fastservice. Sommige horecaondernemingen laten hun gasten zelf hun drankjes ophalen via een speciale route, andere willen het contact met de gast toch behouden. Een ding is zeker, er kunnen minder gasten komen door de 1,5 meter richtlijnen en daardoor kun je ook niet al je personeel in te zetten.

Als ondernemer moet je zorgen voor aanpassingen binnen je zaak. Maar laten we het van een positieve kant bekijken. Vanaf juni mogen we weer aan de slag met wat wij het liefste doen: Zorgen voor onze gasten!

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie