Vooruitblik op 2021 – Verwachte trends en ontwikkelingen

In 2021 zullen nieuwe trends ontstaan en ontwikkelingen plaatsvinden. Wij delen graag onze vooruitblik voor het komende jaar, zodat jij je voordeel ermee kunt doen.

1. Gezondheid en welzijn wordt steeds belangrijker

De effecten van corona zijn ook in 2021 nog duidelijk aanwezig. Corona heeft laten zien dat mensen met overgewicht sneller vatbaar zijn voor het virus. Een echte eye-opener bij velen onder ons. Mensen zijn meer gaan wandelen en letten steeds meer op wat zij in hun mond stoppen. Misset Horeca gaf in een artikel aan dat gezondheid en welzijn in de afgelopen 10 jaar al enorm groeide, maar dat de corona dit nog meer versterkt heeft. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de groei van alcoholvrije dranken. In 2021 is het van belang dat je meerdere alcoholvrije dranken of een uitgebreid verse sappen of thee assortiment kunt aanbieden.

2. De gast wil een unieke beleving

Doordat het steeds makkelijker is om bij een restaurant te bestellen en de maaltijd thuisbezorgd te krijgen, ontstaat er een nieuwe trend met betrekking tot de beleving van de gast. Hij ziet nu dat een standaard restaurant hetzelfde is als het gerecht opeten aan zijn eigen tafel bij hem thuis. Als hij nu kiest om in een restaurant te gaan eten, dan is dat omdat hij een unieke beleving zoekt. Iets anders dan thuis.

Je kunt hierbij denken aan de omgeving waar men zit. We zien namelijk een groei bij gasten die graag op een bepaalde manier verbonden willen zijn met de natuur. Richting de zomer van 2021 zullen terrassen en patio’s heel belangrijk worden. Men kan hier in de open lucht zitten en dat geeft een gevoel van veiligheid.

Ook kan je kijken hoe je kunt uitblinken met je interieur. Gebruik planten die helpen om de 1,5 meter aan te geven in plaats van het plexiglas. Maar je kunt ook onderscheiden door jouw persoonlijke aandacht voor de gasten of hoe jij je unieke producten op het bord opmaakt. Zoek naar een unique selling point waarmee jij de gast gaat verrassen.

3. Duurzaamheid en hygiëne gaan hand in hand

We zien dat duurzaamheid en hygiëne twee factoren zijn die steeds belangrijker worden. Je zou hierbij kunnen denken aan kranen die automatisch aangaan als je je handen eronder houd en dus ook weer automatisch stoppen wanneer je je handen weghaalt. Denk ook aan contactloos het licht aandoen door middel van sensoren. In hotels zou je er ook voor kunnen kiezen om men de kamertemperatuur te laten bepalen door middel van een app.

Daarnaast is waste management een hele belangrijke factor. Als catering of hotel kan je denken aan a-la-carte menu’s in plaats van buffet, maar ook het vooruitbestellen van maaltijden wordt steeds normaler gevonden. In 2021 gaan we steeds meer op zoek naar systemen die ons kunnen helpen bij het verbeteren van duurzaamheid en hygiëne.

4. Maaltijdbezorging blijft voort bestaan in 2021

Veel horeca gelegenheden hebben de positieve effecten gezien van het bezorgen van maaltijden. Zelfs sterrenchefs hebben hier gebruik van gemaakt. Door deze ontwikkeling hebben veel zaken nog iets van omzet gehad in de 2e lock-down.

Gasten zijn door de corona crisis zo gewend geraakt aan het bestellen en thuisbezorgd krijgen van maaltijden, dat de vraag hierin enorm is gegroeid. In 2021 verwachten wij dat veel horecazaken (vooral restaurants) dit zullen blijven doen, ook als de deuren straks weer open mogen na de corona crisis.

De groei van dark kitchens is ook veel op het nieuws geweest en daarmee is de populariteit toegenomen. Ruimtes die speciaal worden samengesteld om gerechten klaar te maken en te bezorgen. Wil je hier meer over lezen, bekijk dan dit artikel van Lightspeed.

5. E-commerce is een onmisbare factor

Steeds meer horecagelegenheden willen een sterke positie innemen online. Een eigen website is onmisbaar geworden. Klanten verwachten hier een menukaart terug te vinden, de locatie van het restaurant en het liefst ook referenties van andere gasten. Online reserveren is ook een echte plus.

Daarnaast heeft social media een steeds belangrijkere rol ingenomen. Mooie foto’s op Instagram en het openbaar maken van seizoensgerechten op Facebook gaan in 2021 voor nieuwe reserveringen zorgen wanneer de deuren weer open mogen. Maar ook tijdens de lock-down zorgt het voor saamhorigheid tussen jouw horecazaak en jouw gasten. Wil jij meer te weten komen over social media en hoe je dit medium kunt inzetten om meer klanten te werven, hou onze website in de gaten. We geven regelmatig social media masterclasses.

2021 wordt beter dan 2020:

Onderzoek van de Rabobank laat zien dat 2021 wel voor een herstel gaat zorgen. De fastservice zal sneller herstellen dan de klassieke horeca, omdat voor hen de effecten van de 1,5 meter regel gemakkelijker te hanteren zijn. Dat is ook te verklaren doordat fastservice vaak al gezien wordt als een afhaalservice en in tijden van corona toegankelijker zijn.

De event- en partycatering heeft ook in 2021 veel last van de 1,5 meter en veel bedrijven hebben daardoor hun activiteiten verkleinen of geheel stop moeten worden zetten. Maar desalniettemin zien we een herstel in 2021.

Wat uit de grafiek erg duidelijk naar voren komt is dat thuisbezorgen je winst gaat opleveren. Iets waar we allemaal (voor zover niet gebeurd) toch aan moeten gaan geloven.

Verwachtingen per afzetkanaal t.o.v. 2019

raboresearch-2020.png

(bron: RaboResearch, 2020)

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie