Verplicht aanbetalen bij een reservering; slim of een ‘no go’?

Veel restaurants proberen een ‘no show’ te voorkomen nu ze maar een beperkt aantal tafeltjes kunnen bezetten door de 1,5 meter regel van het RIVM. Maar de vraag is, is het eigenlijk wel slim om een aanbetaling te vragen of is dit een echte ‘no go’? Wij zochten het voor je uit!

Een ‘no show’ is het verschil tussen winst en verlies.

Veel restaurant eigenaren geven aan dat een ‘no show’ het verschil is tussen winst en verlies en dat ze hopen dat een gast dit ook begrijpt. Als restaurant eigenaar hou jij rekening met de komst van je gast(en), je doet inkopen en je zorgt dat je bediening en keuken personeel aanwezig is. Volgens restaurant eigenaren hoeft de gast maar één ding te doen en dat is een aanbetaling zodat zij er zeker van zijn dat de gast ook daadwerkelijk komt.

Misset Horeca heeft in het verleden onderzoek gedaan naar de ‘no shows’ onder de beste honderd restaurants van Nederland. Dit onderzoek toonde aan dat tienduizend euro de jaarlijkse schadepost is die een toprestaurant in Nederland heeft als gevolg van no shows. Daarbij komt ook dat er een omzetderving is van tien duizend euro per jaar. Enorme cijfers vanwege ‘no shows’.

De grote vraag is: begrijpt een gast ook waarom er om een aanbetaling wordt gevraagd en wat vind hij hiervan?

Wat wij opmerken is dat als een menu 75 euro kost en je moet hiervoor een bedrag aanbetalen van 50 euro, dan wordt dit als minder prettig ervaren dan wanneer er een bedrag van 20 euro wordt gevraagd als aanbetaling. De verhoudingen moeten wel kloppen en er moet niet meer dan 50% van de kosten voor een menu gevraagd worden als aanbetaling.

Ook ontstaat er wel eens verwarring bij de kassa van wat er al betaald is en wat er dan nog openstaat om betaald te worden. Dit wordt door de gast als vervelend ervaren.

Tot slot vindt een gast het ook belangrijk dat zijn aanbetaling op tijd weer teruggestort wordt als hij op tijd annuleert. Het liefst binnen één dag. Maar als restaurant kan je dit zelf bepalen, zolang je dit goed communiceert met de gast zodat hierover geen verwarring ontstaat. Wees ook duidelijk tot wanneer iemand kan annuleren en zijn aanbetaling 100% terugkrijgt.

Het vragen van een aanbetaling is een steeds bekender fenomeen geworden.

Vooral in het hoger segment is een aanbetaling geaccepteerd. Ook als je een reservering maakt met een groep kijkt niemand vreemd op als er gevraagd wordt om een aanbetaling. In het midden segment wordt een aanbetaling ook steeds vaker geaccepteerd vanwege de corona omstandigheden, maar hier wordt niet verwacht dat er hoge bedragen gevraagd zullen worden.

‘No Show’ zelf voorkomen

Als restaurant kan je natuurlijk ook proberen een ‘no show’ te voorkomen. Je kunt de gast een bevestiging van zijn reservering per mail of sms sturen. Een dag van tevoren kan je een sms sturen. Wat je ook kunt doen is het geen aanbetaling noemen, maar een garantie. Door een andere woordkeuze wordt het nu gezien als een voordeel voor de gast in plaats van een voordeel voor jouw restaurant.

Kortom

Een ‘no show’ wordt geaccepteerd door gasten. Hoe hoger het segment hoe hoger het acceptatie niveau. Houd rekening met de hoeveelheid aanbetaling die je vraagt, zorg ervoor dat dit een ‘fair’ bedrag is naar de gast toe. En tot slot, zorg ervoor dat je gast precies weet dat de aanbetaling verrekent wordt bij het afrekenen en wat de voorwaarden zijn in verband met het annuleren.

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie