Vegan op je menu: een trend én uitdaging waaraan je niet meer ontkomt

Een horecaondernemer die geen vegan of vegetarisch aanbod heeft mist de boot. Dat is de conclusie van de paneldiscussie die Het Nederlands Kokspanel en ProVeg hielden tijdens Gastvrij Rotterdam in een notendop. Wélke diervrije gerechten je op de kaart zet en hóe je ze presenteert blijkt echter een uitdaging.

Blijven we achter?

De populariteit van 100% plantaardige, oftewel veganistische gerechten is in de afgelopen jaren flink toegenomen en ook de vraag naar vegetarisch eten blijft stijgen. In supermarkten groeit de verkoop van vlees- en zuivelvervangers met dubbele cijfers. De horeca loopt echter een beetje achter: vegetariërs, flexitariërs en vegans geven aan ontevreden te zijn met de hoeveelheid keuze die ze hebben in restaurants. 

Bewuste keuze

De toegenomen vraag naar vegan producten wordt in het volledige horecasegment teruggezien. Redenen voor deze toegenomen vraag zijn bewustzijn rondom dierwelzijn, duurzaamheid en het supporten van lokale leveranciers.  Chefs geven aan hun inspiratie voor diervrije gerechten vooral op te doen op het internet en zo nu en dan op een beurs. Een grote uitdaging zit vooral in het aanbod vanuit de grossier.

Rol van de groothandel

Grossiers scoorden bij een ranking vorig jaar gemiddeld een 6 op 'vegan-friendliness', iets wat ook tijdens de paneldiscussies werd bevestigd. Zo zegt één van de panelleden: “Het is een zoektocht om binnen mijn leveranciers de juiste producten te vinden. Vegan is bijvoorbeeld niet zo van het schap te halen. We gaan nu in gesprek met leveranciers om producten te ontwikkelen.” Er wordt aangegeven dat er al een breed scala aan burgers en vleesvervangers als snacks te verkrijgen is, maar verder dan dat gaat het nog niet. Zo is het vaak nog lastig om bij een vegan burger ook een passende saus en broodje te vinden, die zijn  óf moeilijk vindbaar óf niet aangeduid als vegan.

 Commerciële uitdaging 

Naast het samenbrengen van vraag en aanbod van vegan producten kwam er nog een opvallend punt uit de paneldiscussie, namelijk de presentatie van het vegan menu op de kaart. “Het is commercieel gezien niet interessant om een vegan kaart alleen voor veganisten te hebben omdat die doelgroep nog niet groot genoeg is,” noemt een panellid. Maar ook niet-veganisten zijn geïnteresseerd in vegan gerechten en zullen die met de juiste presentatie ook weten te vinden. Uit onderzoek van de London School of Economics blijkt dat een horecaonderneming 56% minder omzet in vega/vegan maakt wanneer er een aparte ‘vegan/vega’ sectie op het menu staat, dan wanneer het tussen alle gerechten staat. Over het algemeen valt na deze paneldiscussies tijdens Gastvrij Rotterdam te stellen dat je als horecaondernemer  niet meer om vegan heen kunt. Groothandels mogen hun aanbod hierin nog flink vergroten en als producten vegan of vegetarisch zijn, dit ook duidelijk vermelden. Op deze manier zal vraag en aanbod dichter naar elkaar toe groeien.  

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie