QR codes als hulpmiddel om je aan de richtlijnen te houden!

Je hebt het vast al wel eens gezien, QR Codes. Je vindt ze tegenwoordig overal, op businesskaartjes, flyers, brochures, labels, product verpakkingen, tickets en zelfs kranten hebben een QR code. QR codes zijn trendy en zeker in deze corona tijd ook héél handig. Ook jij als horeca ondernemer kan handig gebruik maken van deze QR codes. Daarmee houd je je tevens rekening met alle nieuwe regels die zijn opgesteld als je op 1 juni de deuren weer mag openen.

Welke problemen los ik op met een QR code?

  • Menukaart

Een menukaart mag niet van de ene klant naar de andere klant worden doorgegeven in verband met besmettingsgevaar. Wat je dan kan doen is papieren menu’s uitprinten. Dit ziet er minder mooi uit, moet je plastificeren en schoonmaken na gebruik, wat extra tijd van je personeel vraagt. Wat je ook kunt doen is een menukaart printen en die door de gast mee naar huis laten nemen, maar dit kost veel geld en is niet milieu verantwoord. De QR code dé oplossing voor jou!

  • Betalen

Hoe behoud je 1,5 meter afstand met betalen? Als je wil pinnen, dan wordt dit al lastig. De QR code kan hiervoor dé oplossing bieden. QR code op de kassabon kan gefaciliteerd worden door je kassa leverancier, maar ook betaalproviders hebben hier tal standaard oplossingen voor.

  • Internet toegang

Dit wordt dikwijls met een briefje op de tafel gelegd, of de bediening komt dit aan je vertellen, maar hoe handig zou het zijn als je een QR code kan scannen en meteen toegang krijg tot het internet?

Hoe werkt een menukaart via QR code?

Stap 1: Je zet op elke tafel een bordje met een korte uitleg en eventueel een unieke tafel QR code. De gast gebruikt zijn eigen smartphone om de QR code te scannen.

Stap 2: De gast bekijkt jouw digitale menukaart, maakt een keuze wat hij wil bestellen en de bediening kan de bestelling opnemen.

Stap 3: Je kunt nu zelf kiezen of je de bestelling wilt laten afhalen of dat je het laat uitserveren. Zorg ervoor dat je ook hiervoor een speciale looproute hanteert om de 1,5 meter regel te bewaken.

Maar eerst de QR code aanmaken voor de menukaart, dit werkt zo:

Er zijn verschillende opties, zowel gratis als betaald, afhankelijk van wat jij wilt met de QR codes. De gratis optie kan je aanmaken via een QR code generator, daarmee maak je een link naar een pagina op je website waar de gast jouw menukaart of wijnkaart kan bekijken. Hij zal dan via de bediening zijn bestelling plaatsen. Eveneens kun je je logo toevoegen om de QR-code te personaliseren.

Een andere optie is een betaalde optie, hierbij kan je een QR code aanmaken per tafel, bestellingen plaatsen via de QR code waarbij er geen personeel meer nodig is en dit biedt upsell mogelijkheden. Deze mogelijkheid is betaald en kan via een bedrijf zoals MplusKassa. Zij bieden dit gratis aan tot oktober, daarna ga je 499 euro per maand betalen.

Wat is het toekomstbeeld?

De techniek blijft zich ontwikkelen. Naar de toekomst toe is het idee dat gasten een eigen account kunnen aanmaken. Met hun account kunnen gasten bijvoorbeeld sparen, na 10 koppen koffie krijgen ze iets erbij. Hierdoor bind je de gast. Of als je weet wat je gast altijd besteld, kan je hierop inspelen met een voorstel voor een gerecht. Gasten hoeven zo ook niet meer door te geven als ze vegetarisch zijn, of allergieën hebben, dit staat al in hun account. Hierdoor kan je de klant aan je gaan binden.

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie