Onderzoeksresultaten: een nieuw menu begint met online oriëntatie

Het Nederlands Kokspanel deed onderzoek naar de klantreis van foodprofessionals. 180 panelleden uit de segmenten Horeca, Cafetaria en Catering deden mee. Lees mee en ontdek hoe jij en je collega’s je laten informeren en inspireren.

Stel je voor: we gaan de herfst in, bij uitstek de tijd voor wild op het menu. Of een ingrediënt dat jij gebruikt voor jouw best verkochte gerecht is niet meer te krijgen. Wat ga je dan doen? Juist, je gaat op zoek naar een andere invulling van jouw productaanbod of menu. Je gaat je oriënteren op het aanbod, de beste prijs, een bepaalde kwaliteit. Hier begint jouw klantreis naar de beste producten voor jouw menu.

 

Op het www

Of het nu gaat om productinformatie, trends en inspiratie of scherpe aanbiedingen: we kunnen inmiddels stellen dat de meeste foodprofessionals hun reis online starten. Zoekreus Google blijkt hierbij voor 86% van de deelnemers een perfect startpunt. Ook de website van de groothandel wordt veelvuldig bezocht, geeft 89% aan. Voor de website van merkfabrikanten blijkt dat 73% van de deelnemers die regelmatig bezoekt.  

 

Opvallend is dat de ouderwetse folder zijn tijd nog lang niet voorbij is! Zeker niet wanneer hij online wordt gepresenteerd: bijna alle respondenten (92%) bekijken online folders. Overigens mogen we de papieren variant ook niet uitvlakken: 96% geeft aan hier ook nog eens doorheen te bladeren, op zoek naar actieaanbiedingen en productaanbod.

 

Facebook en Instagram

Inspiratie doen we tegenwoordig óók online op, met dank aan de grote mogelijkheden van sociale media. Daar maken foodprofessionals dan ook aardig gebruik van op zakelijk niveau.  53% van de horecarespondenten geeft aan actief te zijn op Facebook. Youtube en Whatsapp worden ook al met regelmaat gebruikt, door (respectievelijk) 41% en 37%. Ook Instagram is upcoming. Zo’n 30% van de cafetaria- en horecarespondenten maakt hier maandelijks of vaker gebruik van. Onder de cateringrespondenten leeft Instagram nog stukken minder (11% gebruikt het platform). Twitter en LinkedIn blijken weinig relevante kanalen te zijn voor alle respondenten.

 

Het internet lijkt geen geheimen meer te hebben voor de foodprofessional. Herken jij je in de klantreis van je collega foodies, of zoek je op een hele andere manier naar inspiratie en informatie? Wij zijn benieuwd! Schrijf je gratis in voor Het Nederlands Kokspanel en deel je mening met ons en meer dan 8000 horeca- en cateringprofessionals!

 

 

 

 

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie