Omzetverhoging grootste uitdaging voor horecaondernemers

‘Hoe krijg ik mijn zaak vandaag vol, halen we deze week wel onze minimale omzet?’ Misschien zijn dit voor jou als horecaondernemer of chef bekende vraagstukken. Daarin ben je niet de enige, want aantrekken van nieuwe klanten kost veel ondernemers en chefs hoofdbrekens. Dit blijkt uit onderzoek dat Het Nederlands Kokspanel in het voorjaar van 2019 deed 509 beslissers uit het horeca- en cateringsegment deden mee.

Het onderzoek is gehouden om te ontdekken tegen welke uitdagingen en beperkingen jullie aanlopen bij het runnen en laten floreren van jullie horecaonderneming. Opvallend, en wellicht niet heel verrassend, is dat de financiën de grootste uitdaging vormen. In dit artikel duiken gaan we in op de uitdagingen voor horecaondernemers en chefs. Voor de uitdagingen binnen catering klik je hier

 It’s all about the money

We noemden het al even: het verhogen van de omzet is de grootste uitdaging, zegt 35%. Als tweede uitdaging wordt het getal onder de eindstreep, het rendement, genoemd door 30%. En dan bedoelen we natuurlijk dat men dit liever hoger ziet.  De oplossing voor deze twee uitdagingen leidt eigenlijk ook weer tot een aantal uitdagingen, namelijk het aantrekken van nieuwe klanten (28%), de kosten onder controle te houden (27%) en de personeelsproblemen oplossen (22%).

Beperkingen

Uitdagingen genoeg dus, horeca is volop in beweging! Dat wordt nog eens bevestigd als we kijken naar de opgegeven beperkingen die het succes van de zaak in de weg staan.

Te weinig tijd (44%) , het opleidingsniveau van het personeel (31%) en het investeringsbudget (23%) blijken de grootste hobbels te zijn binnen de horeca.

Rendement verhogen

Om meer rendement te halen uit de horecazaak zien collega’s een oplossing in meer verkoop. Personeel blijkt hierin een belangrijke factor. 37% van de respondenten vindt dat personeel meer actief mag verkopen. Ook personeelsinzet kan volgens 29% efficiënter. Daarnaast blijken de vaste lasten een mogelijk punt van verbetering, geeft 33% aan. Goedkoper inkopen en het voorkomen van verspilling worden als laatste factoren genoemd die het rendement kunnen verhogen.

En nu? Nu je kennis hebt van de grootste uitdagingen voor een bloeiende horecaonderneming vraag je je misschien af ‘wat moet ik hier mee’?  Wij hebben je de resultaten in een notendop gegeven en blijven je ook in de toekomst inspireren. Wil je meer weten of meepraten? Meld je gratis aan bij Het Nederlands Kokspanel.


Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie