Lagere personeelsbezetting en kleiner menu/assortiment zijn de belangrijkste manier om kosten te besparen en rendement te verbeteren.

Uit het jaarlijkse algemene Kokspanel onderzoek is gebleken dat zowel de horeca, fastservice als catering aanpassen hebben gedaan om zo de kosten te besparen vanaf de start van de coronacrisis. Lees hieronder per segment welke initiatieven ieder segment heeft genomen om hun rendement te verhogen.

Catering

Voor de catering zijn twee aanpassingen duidelijk zichtbaar. De eerste is een lagere personeelsbezetting. Er zijn immers minder pandbewoners en beperkte mogelijkheden om buffet aan te bieden, hierdoor is er ook minder personeel nodig. Daarnaast heeft de catering aanpassingen gedaan in het menu en een kleiner assortiment aangeboden.

Fastservice

De meerderheid van de fastservice heeft geen aanpassingen gedaan (51%). Als er wel aanpassingen gedaan zijn, dan is dit door middel van een lagere personeelsbezetting.

Horeca

De horeca heeft meerdere aanpassingen doorgevoerd om kosten te besparen en nog iets van rendement over te houden met alle maatregelen. Ten eerste een lagere personeelsbezetting, door de 1,5 meter afstand en maximaal aantal personen binnen, konden na de heropening van de horeca veel horeca gelegenheden minder gasten ontvangen en was de volledige personeelsbezetting niet meer nodig. In de horeca is er gekozen om een kleiner menu aan te bieden, gevolgd door het maken van gerechten met minder handelingen. Dit laatste levert tijdwinst en gemak in de mise en place op. Met een kleiner menu kun je je inkoop en voorraden beperken, wat (hopelijk) leidt tot minder derving. De lagere personeelsbezetting in de horeca is ook zichtbaar in het feit dat de horeca respondenten aangeven veelal gestopt te zijn met interim en uitzendkrachten.

HNK-artikel-3-e1603274101570.png
Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie