Hoe houd je de gast bij de les m.b.t. de corona maatregel zonder voor politie agent te moeten spelen?

Je hebt het vast al vaak gehoord onder je collega’s; “Ik moet af en toe voor politieagent spelen”. Dit wordt steeds vaker gezegd wanneer de gast zich niet aan de RIVM maatregelen houdt. Veel gasten zijn er helemaal klaar mee, wel of geen corona, ze willen hun oude leventje terug. Toch is het voor jou als restaurant eigenaar heel belangrijk dat je zorgt dat jouw gasten zich aan de regeltjes houden, anders hangen er flinke boetes of zelfs tijdelijke sluiting boven je hoofd. Wat werkt nu het beste om iedereen zich aan de gedragsregels te laten houden?

Het RIVM heeft hier onderzoek (hyperlink: https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden/naleven-gedragsregels) naar gedaan. Door middel van 5 metingen over een periode kunnen wij zien waar de grootste verandering in gedrag heeft plaatsgevonden. Zie hieronder de resultaten van de metingen:

Onderwerpen:

17-24 april

7-12 mei

27 mei – 1 juni

17-21 juni

8-12 juli

Handen wassen

79,4%

78,5%

78,4%

77,5%

76,2%

Frequent handen wassen

38,9%

38,2%

41,1%

40,9%

39,6%

Nauwkeurig handen wassen (minimaal 20 sec)

50,8%

49,4%

49,3%

47,6%

45,9%

Gebruik papieren zakdoekjes

74,3%

66,9%

66,7%

65,3%

65,6%

Hoesten en niezen in de ellenboog

69,9%

69,3%

70,9%

70,7%

70,8%

Geen handen schudden

99,7%

99,5%

99,4%

99%

98,1%

Voldoende afstand houden van anderen

71,3%

67,7%

63,8%

61,9%

58,8%

Niet op een plek geweest waar het te druk is voor 1,5 meter

61,4%

49,2%

Wat vooral opvalt in de resultaten is “voldoende afstand houden”, die is met 17,5% afgenomen van april tot juli. Mensen zoeken de gezelligheid weer op, ‘lekker samen zitten’ en ‘samen genieten’. Hierdoor is de 1,5 meter afstand moeilijker geworden.

Wat ook opvalt is dat midden juni 61,4% niet op een plek was geweest waar het te druk was om de 1,5 meter regel te hanteren, maar één maand later is dit percentage gedaald met 20% naar een kleine 50%. Hieruit kan je ook concluderen dat men de gezelligheid weer opzoekt en de 1,5 meter regel hierbij minder belangrijk vindt.

Het is misschien ook logisch, mensen hebben zich nu al lange tijd opgesloten gevoeld en willen weer de deur uit. Leuke dingen doen en ondernemen. Zeker met de hoge temperaturen van de afgelopen weken was er niets fijner dan gewoon lekker op een terrasje in de zon zitten met een biertje. We zien dus veranderingen in het houden aan de gedragsregels.

De hygiëne maatregelen schijnen het probleem niet te zijn, het is het hanteren van de 1,5 meter regel dat problemen veroorzaakt. Hoe kan jij jouw gasten vertellen dat ze verder van elkaar af moeten gaan zitten? Hoe weet je of 1,5 meter ook daadwerkelijk 1,5 meter is? Je gaat er geen meetlat naast leggen, dus dit gaat op gevoel. Wat nou als het jou woord is tegen dat van je gast, hoe ga je hier het beste mee om? Je wilt toch de goede vrede bewaren.

Dit zijn lastige ethische kwesties waar wij als restaurant eigenaren helemaal niet mee bezig willen zijn, maar we worden gedwongen om hier toch over na te denken. Wij denken graag met jullie mee en willen jullie dan ook één tip geven.

Onze tip!

Zorg ervoor dat alle RIVM regels goed in zicht zijn zodat je de gast kan wijzen op de regels. Dit kan je doen door een bordje op de tafel te zetten met daarop de RIVM regels, of door bij binnenkomst een geplastificeerd blaadje te overhandigen waarop je even kort aanhaalt wat de regels zijn die jullie als restaurant ‘verplicht’ moeten hanteren. Door het op papier te zetten is het heel duidelijk wat wel en niet mag. Hierop kan je ook vermelden dat je iemand mag vragen te vertrekken als hij/zij zich niet aan de regels houdt.

Met de regel waarbij iedereen zich moet registreren zal ongewenst verdrag afnemen, mensen moeten tenslotte aangeven wie ze zijn. Daarnaast het bewust maken en laten zien van de RIVM regels helpt om op terug te vallen.

En mocht je toch in een situatie terecht komen waarbij je iemand moet aanspreken op ongewenst gedrag, probeer dit dan in een directe maar charmante manier op te lossen.

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie