Extra terras en actiever op social media helpen horeca aan meer klanten

Aan het algemene Kokspanel onderzoek van september 2020 hebben 166 panelleden deelgenomen. Wij hebben o.a. gevraagd naar de invloed van COVID-19 op de bedrijfsvoering, oriëntatieproces en de verwachtingen naar de merkfabrikant en groothandel.

Wij hebben de vraag gesteld: Welke initiatieven heb je sinds de heropening genomen om extra omzet te creëren? We hebben deze vraag gesteld aan zowel de horeca, fastservice als catering. Vind hieronder de resultaten per segment:

Horeca:

De mogelijkheid voor extra terras hebben veel locaties genomen, wanneer het mogelijk werd gemaakt door de gemeente. Zo´n 33% is actiever geworden op social media. Nu de klanten niet rechtstreeks naar jou toekomen, ziet menig chef-eigenaar dat het nodig is om de klanten te triggeren naar de zaak via social media. Ook zijn er tijdsblokken ingevoerd (28%), lunch werd in 2 blokken opgedeeld en diner soms zelfs in 3 blokken. Wat opviel is dat 1/5de van de ondervraagde geen initiatief heeft genomen om iets te ondernemen.

Fastservice:

Binnen fastservice zien we vooral een stijging in het actief zijn op social media (34%). Maar ook combi-deals werden vaker aangeboden, denk hierbij aan een menu deal met hamburger, friet en een drankje. Vraag hiervoor ook ideeën en aanbiedingen van je leveranciers, zij hebben dit vaak standaard in hun portfolio en zo hoef jij niet ver te zoeken naar beelden en communicatie naar je klanten. Binnen fastservice heeft trouwens 40% geen initiatieven genomen. Van alle sectoren is deze sector ook het minst getroffen, doordat het aanbod zich sowieso al het meeste leent voor afhaal en bezorging.

Catering:

In de catering zien we dat het open buffet plaats gemaakt heeft voor voorverpakte producten. Dit is nodig om zo de RIVM maatregelen na te kunnen leven. Ook is er gebruik gemaakt van het invoeren van tijdsblokken. Door middel van shifts kunnen er dan toch zoveel mogelijk mensen veilig gebruik maken van de catering faciliteiten, voor zover die nog open waren en zijn, 9% is nog gesloten binnen catering. Daarnaast wordt er door de catering maaltijden voor thuis aangeboden (26%). Een kwart van de catering respondenten heeft geen initiatieven.

HNK-artikel-2-e1603273666517.png
Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie