De zomer is van start gegaan, de terrassen zijn vol! Hoe ga je hier het beste mee om?

Wat is het toch lekker weer en de temperaturen kunnen aardig hoog oplopen. Dit zorgt ervoor dat mensen graag naar buiten gaan en hun ‘oude’ leventje weer oppakken. Dit betekent lekker een terrasje pakken als je de stad in gaat of ’s middags lunchen in het zonnetje. Helaas moeten we ons allemaal nog steeds aan de RIVM maatregelen houden. Wat moet je in de gaten houden om het zo aangenaam mogelijk voor de gast te maken, maar er zelf ook het maximaal haalbare uit te halen?

1. Werk met reserveringen voor binnen en buiten.

Door met reserveringen te werken zorg je ervoor dat je precies weet hoeveel gasten je kunt verwachten en hoeveel tafels nog vrij zijn. Hierdoor kom je niet voor verrassingen te staan, je kunt immers je klanten niet allemaal laten wachten aan de bar op een tafeltje wat vrij komt. Ook helpt dit om duidelijk te maken aan de gast of zij voor binnen of buiten een tafel boeken. Mocht het weer omslaan en de gast zit buiten, dan is het duidelijk dat er geen mogelijkheid is om de gast naar binnen te verplaatsen. Duidelijkheid is precies wat de gast ook nodig heeft om zich op zijn gemak te voelen, geef deze duidelijke regels ook bij de reservering aan.

2. Zorg voor blokken van reserveringen.

Je hebt nu maar minder tafeltjes die je tegelijk kunt inzetten, dit zie je terug in je omzet. Om toch je omzet zoveel mogelijk te maximaliseren, kun je werken met blokken. Hierdoor kan je op één middag of avond 2 tot 3x nieuwe gasten ontvangen voor hetzelfde tafeltje. Zorg ook hier dat je dit vooraf duidelijk aangeeft aan de gast.

3. Vraag een aanbetaling bij de reservering

Om te voorkomen dat gasten niet komen opdagen en jij dat toch al schaarse tafeltje niet meer bezet krijgt, kun je de gast vragen om een aanbetaling te doen. De aanbetaling wordt vervolgens van de rekening afgetrokken als de gast gekomen is en wil afrekenen.

Zorg dat je altijd goed voorbereid bent, dat is het prettigste voor de gast, maar ook voor jou als horeca professional. Hiermee voorkom je ongemakkelijke situaties. De klant moet zich koning blijven voelen!

Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie