Bijna 60% heeft zijn inkoopgedrag aangepast t.o.v. voor Covid-19

Wij stelde ons Kokspanel de vraag: Ben je anders gaan inkopen ten opzichte van voor de corona crisis? Hierop antwoordde 58% ja ik ben anders gaan inkopen. Vervolgens hebben we gevraagd hoe ben je dan anders gaan inkopen?

Over het algemeen wordt er minder en minder vaak besteld. Dat is natuurlijk ook logisch want corona zorgde en helaas zorgt weer ervoor dat veel deuren gesloten moeten worden. Slechts 2% geeft aan goedkopere producten te zijn gaan kopen. Wanneer we echter expliciet vragen naar de overschakeling van een A-merk naar een eigen merk grossier of goedkoper merk, blijkt dit maar liefst 1/3 te zijn, lees hier meer over in dit artikel. 8% geeft aan meer convenience producten te gebruiken, dit lijkt weinig en dat klopt. Wanneer we specifiek vragen naar bepaalde productgroepen blijkt dat 33% meer convenience producten is gaan gebruiken, lees hier meer over in dit artikel. Door de coronacrisis wil en kan men minder personeel inzetten, convenience producten bieden dan een oplossing. De chef moest nu met weinig personeel, of zelfs helemaal alleen, de mise-en-place en de shift draaien. Afhaal en bezorging is ook een trigger voor meer convenience gebruik. Dit kan zijn vanwege tijdsdruk, maar ook omdat last minute verse afwerking moeilijker wordt, of dat de gasten het thuis moeten opwarmen wat weer heel andere eisen aan je gerecht geeft.

Eigenlijk hadden we verwacht dat er zeker meer lokaal zou worden gekocht. Voor de consument zijn er hele campagnes geweest voor koop lokaal. We kunnen dit verklaren dat in een tijd van onzekerheid men graag bij zijn vaste leveranciers (groothandel) blijft. Immers daarvan kent men de kwaliteit en leverbetrouwbaarheid.

HNK-artikel-5-e1603274184389.png
Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie