1/4 van de chefs koopt meer convenience producten vanwege de corona crisis.

Uit het onderzoek van Het Nederlands Kokspanel (september 2020) is gebleken dat een kwart meer convenience producten is gaan gebruiken. Gemak in de keuken wordt altijd belangrijker naar mate er minder personeel beschikbaar is, zoals bleek uit ons onderzoek van 2019. Dit jaar is de reden om meer convenience te gebruiken helaas niet het gebrek aan personeel, maar het gebrek aan gasten door de regels en de 1e en 2e lock-down.

Minder couverts of bezoekers betekent nu eenmaal minder werk in de keuken. Menig eigenaar, chef of locatie manager heeft de berekening moeten maken, loont het nog om die 3e of 4e man te hebben in de keuken. Kan ik het alleen, hoeveel mensen heb ik maximaal nodig om de shift te kunnen draaien en de mise-en-place voor te bereiden? Dat zijn vragen die men zich nu stelt. Iets meer convenience, als is het maar voorgesneden groenten of aardappelen, het kan net helpen om die extra man of vrouw niet in te hoeven zetten. Dat heeft meteen een positief effect op je rendement. Niet leuk, zeker niet, maar helaas voor velen noodzakelijk.

Nog even kort de opvallendheden qua productgroepen per segment. Binnen horeca is men vooral meer convenience producten gaan gebruiken voor sauzen (11%), brood/patisserie producten (9%) en friet (8%). Binnen catering geeft 11% meer convenience in te kopen voor vlees, verder weinig. Bij de panelleden van fastservice (cafetaria, lunchrooms) geeft 9% aan meer convenience te zijn gaan inkopen voor groenten. Zie hieronder een grafiek van alle segmenten samen.

HNK-artikel-6-e1603274137614.png
Cookies laten u deze website vlot gebruiken. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Meer informatie